divendres, 18 d’abril de 2008

III QUADERN PÈL CAPELL EXILI INTERIOR


III QUADERN PÈL CAPELL EXILI INTERIOR, Març 08


Uns quants poetes creixents despleguen una agitació poètica a la bassa literària: un bloc, Pesta Poètica, un homenatge al poeta de Burjassot, Encén Estellés a l’Horinal dels dimecres, i ara aquest imprès de paper Pèl Capell. La causa, el cementiri de Poble Nou –una ciutat d’un milió d’habitants. I la nit polièdrica, un cul de sac exhalant espectres,

les passes que se segueixen
el rastre desapareixent en una porta.
[1]

La mort. en fa safareig. (...)
Prò no s’hi veu la lluna, al cel.
[2]

LA FESTA
ÉS EL SUÏCIDI
DE LA CARN.

... el sol és el cadàver dels dies.
[3]

La nit torna en metro.

Un moix neoclàssic
amb pèl a l’espatlla
desdibuixava una hipotètica imatge
de morts vivents amb gana
.[4]

Va cap a una casa de mala fama. Quatre cavallers com espases carnívores canten i ballen. Sentor de cervesa i absenta. La immensa força de la joventut infinita vessant la seva puixança en versos –una petita excitació.
JC

[1] Eduard Carmona: Crònica.
[2] Laia Martínez: (un) Divendres.
[3] Jaume C. Pons: La festa és el suïcidi de la carn.
[4] Pau de sa Punta Grossa: Josep Climent Avinent, 1775

dimecres, 16 d’abril de 2008

EUGENI PEREA, ELS PÒLDERS DE LA MEMÒRIA


Un dietari exquisit, ELS PÒLDERS DE LA MEMÒRIA, que no em puc perdre. Paraules pesades per una experiència des del budell arrabassat en el moment de nàixer. EUGENI PEREA SIMÓN fa dels moments, de l'entorn, del sentit i vist una depurada escriptura plaent. Em venen a la memòria versos antics que li he escoltat: És un home. No cal dir res més. Perquè en un clau, s'hi pot penjar quelcom (cito de memòria).
La seva erudicció s'ha aplicat a diversos camps de la història i de la toponímia, de la literatura, la poesia... però, vull copiar una frase de Les Mallorquines (1997) que diu: Circulo a cent quilòmetres per hora i esguardo els retalls geomètrics de l'horta... És que no es perd res d'habitud per molt ràpid que vagi el món. La seva prosa és sempre un gran diàleg.

PREMI ROVIRA I VIRGILI DE BIOGRAFIES, AUTOBIOGRAFIES, MEMÒRIES I DIETARIS 2007 (PREMIS LITERARIS CIUTAT DE TARRAGONA). Editorial Arola.
JC

OCTAVI SERRET, LLIBRETER DEL MATARRANYA



L’Octavi Serret de Llibreria Serret de Vall-de-roures, dijous 17 a les 23h a L'Hora del Lector C33

notícies
L’Octavi Serret de Llibreria Serret de Vall-de-roures, dijous 17 a les 23h. recomanant llibres en directe a L’Hora del Lector del C-33.
L’Hora del Lector del Canal 33 de Televisió de Catalunya, m’ha convidat per participar al que serà una mena d’aperitiu de dos programes dedicats al Sant Jordi; el primer, el del dia 17 (el meu) que consistirà en que els llibreters (Octavi Serret (Llibreria Serret, Matarranya-Terol), Josep Cots (Documenta), Marta Ramoneda (La Central), Guillem Terribas (Llibreria 22, de Girona) i Rosa Viñallonga (La Gralla, de Granollers), facin recomanacions de llibres al públic.I l’especial del dia 23, dimecres, que es farà juntament amb La nit al dia, amb escriptors convidats que ens explicaran com han passat el dia.Ens veiem el dijous a L’Hora del Lector del Canal 33…gracies per la vostra col.laboració.Octavi Serret · Llibreria Serret
FOTO: Ja, màscara, 2003

KA-KA-KÉS KIN-DZA-DZA!

El TALLER 11
us convida a tots al
KA-KA-KÉS KIN-DZA-DZA!
jamm session poètica que tindrà lloc el proper dia
19 d'abril de 2008.
Gran Diada de Lluna Plena de runes místiques amb LLIMACS LLUNÀTICS!!! No us ho perdeu!A les 19:30h tindrà lloc la 1a part i després continuarà a mitjanit.
Durant el descans hi ha la opció d'anar al Pavelló Esportiu Quatre Camins de Cadaqués al concert de Jaume Sisa que serà a les 22:30.

Us hi esperem a tots els llimacs!!!

TALLER 11 Horta d'en Sanés, 11 (Es Poal)Cadaqués

dimarts, 15 d’abril de 2008

CINTA MULET: AIGUA CLARA

PRESENTACIÓ d'AIGUA DOLÇA A CÀRREC DE PILAR CALDÚ
LLIBRERIA LA RAMBLA, Rambla Nova, 99, Tarragona
dissabte 19 d'Abril 2008,
18 H.

AIGUA DOLÇA. POESIES PER A XIQUETS, de Cinta Mulet amb il·lustracions de Laura Gual, ed. Arola, Tarragona

AIGUA CLARA pel secret perdut de la infantesa. El llenguatge dels ocells per veure el món com una baralluga. La poesia de CINTA MULET és un poal de barquer que emprén viatge sense amo ni esquer per un tam tam de mots, al·literacions, homofonies, paranomasies amables, toves, transparents:

Sota el cel i entre les muntanyes de cases,
va la volva de pols a córrer món,
ara es posa aquí , ara es posa allà,
xafardera de la gent, vol saber-ho tot:
-què diuen, què pensen-
però mai pregunta, no té llengua,
només escolta, escolta i s’escola...

El so dels mots juga amb el traç i els colors triats de LAURA GUAL, de manera que el poema que es llegeix té un ressò plàstic a la mirada, plaent, delicat, com les pàgines setinades de l’acurada edició d’Arola. La meva xiqueta ho va veure clar de llampada. Li va agradar el paisatge: Potser és tard i les fonts es queixen... La muntanya blava fabrica aigua, l’aigua tremolosa que tem de sortir. No he pogut fer que dubtés. Jo hagués preferit que triés, potser perquè vinc de les canyes i dels mosquits: Salta, salta, mosquit!, i fes xalera.
Diu el subtítol poesies per a xiquets. Però el miraran i el llegiran els pares en veu alta a la recerca del secret perdut. I xalaran:

Amb un peu, peu, diu el piu, piu,
que sí que vol pujar a l’estel
.

Il.lustracions: Laura Gual
JC.

POESIA ALS PARCS 08

Parc de la Serralada de Marina
Dissabte 19 d’abril, 12 h
Sant Pere de Reixac (Montadai Reixac)
Anem-hi anant
des de la font,
David Castillo i Francesc Gelonch


Per quart any consecutiu, es durà a terme entre els mesos d'abril i novembre de 2008 una nova edició de la ruta 'Poesia als parcs'. Enguany, el cicle abasta deu espais de la Xarxa de Parcs Naturals; tots aquell que gaudeixen del programa cultural Viu el Parc (Parc de la Serralada de Marina, Litoral, Sant Llorenç del Munt i l'Obac, Montseny, Montesquiu, Guilleries-Savassona, Montnegre-Corredor, Foix, Olèrdola i Garraf). A més, la poesia catalana també arribarà a cinc espais naturals d'Itàlia amb qui la Diputació de Barcelona hi té algun conveni o agermanament (Parco de Porto Conte i Geominario della Sardegna, a l'illa de Sardenya; Monte Soratte a Roma; i Montemarcello Magra i Cinque Terre a la Ligúria).
En total, participaran més de seixanta poetes catalans en el conjunt dels quinze recitals. La majoria d'aquests es duran a terme en indrets emblemàtics de cada espai natural protegit i molts d'ells repeteixen escenari d'anteriors edicions. La ruta poètica s'inicia el proper dissabte 19 d'abril a l'ermita de Sant Pere de Reixac amb la participació de David Castillo i Francesc Gelonch i acabarà el 23 de novembre al Centre Experimental de les Arts, al Parc del Garraf, amb David Jou i Vinyet Panyella. Entre mig, tretze recitals més que portaran al veu dels poetes del territori als indrets d'on han sorgit.
El programa compta amb el suport de la Institució de Lletres Catalanes de la Generalitat de Catalunya, i està cooordinat pels poetes Carles Hac Mor i Ester Xargay. Podeu demanar més informació al telèfons: 93 215 74 11 i 655 336 846.
FONT DE LA INFORMACIÓ: Xarxa de Parcs Naturals
En la web:

HOM POT VEURE, sentir i escoltar GALERIA DE VÍDEOS

ESCLAVATGE INFANTIL


"DíA INTERNACIONAL CONTRA LA ESCLAVITUD INFANTIL"
MIéRCOLES 16 ABRIL
20:00 HORAS
PZA SANT JAUME.
http://www.solidaridad.net/

dilluns, 14 d’abril de 2008

ÀNGELS GREGORI I JOSEP LLUÍS ROIG A L'HORIGINAL


HORIGINAL cafè+poesia
cicle poètic de l'obrador de recitacions i noves actituds literàries
ferlandina 29 ( davant del MACBA) Barcelona 08001 horiginalpoesia@gmail.com
http://horinal.blogspot.com


dimecres 16 a les 20,30
Àngels Gregori, presenta: "LLIBRE DE LES BRANDÀLIES"
Josep Lluís Roig presenta: "CÀRIES"


“CÀRIES, Premi de Poesia Ibn Jafadja 2007, ed. Bromera, és una metàfora que defineix el nostre món actual, que pot posseir la perfecció externa, la de l’aparença, la dels centres comercials i el benestar, però que pot amagar -que amaga- tot allò que és bell, com l’esmalt pot covar un queixal podrit.”

“LLIBRE DE LES BRANDÀLIES, Premi Ausiàs March de poesia 2007, ed.62, expressa l’ànsia, el dolor i el goig del trànsit de l’adolescència cap a la maduresa a través de dues geografies ben dierents: els hotels, els grans carrers, els cafès i la soledat de les grans ciutats, d’una banda, i de l’altra, la quotidianitat del poble.”

D’Àngels Gregori, la poeta de la Safor (1985), organitzadora de la POEFESTA, a Oliva, llegim a Bouesia 2006, ed. Arola:

PAPER DE VIDRE
Com el paper de vidre que talla
per les vores de les pàgines
on cada nit escric histèries
per matar-me els fantasmes
com qui fa un crucigrama
o com qui creu en alguna divinitat i l’adora
o com qui repassa l’agenda del dia que comença,
així jo escric els meus poemes.
I arriba el moment més emotiu:
la sang del tall a la carn del dit
del finíssim límit de la pàgina
on cada nit escric
les pors que m’aturmenten
i que mai no dic,
els versos fets carn dins l’ungla de la mort.
Ja se sap:
Al trosset de vidre que més talla
hi escriuen poemes els poetes.


pre-visions:
dimarts 22: 3ª d'espaienblanc
dimecres 30: Pepa Cantarero
dimecres 7 de maig: Alabatre
dimarts 13 de maig:
dimecres 14 de maig: Rosa Grau
pintura: segueix la mostra del pintor cubà Samuel Salabarria :"El círculo de Gilgamesh"
i com sempre a http://horinal.blogspot.com )
foto: JA, Nina, (2008)

diumenge, 13 d’abril de 2008

MUSIC, DE DACHAU A VENÈCIA

A LA PEDRERA, FINS EL 18 DE MAIG 2008

He estat a la Pedrera. Exposa Zoran Music (1909-2005), de Dachau a Venècia. Una visita que et deixa una petjada fosca –un silenci espès, com va dir el meu amic Emili Sánchez. Malgrat els paisatges dàlmates amb figures i colors tous i moviments inicials, de seguida surt la terrible experiència del seu pas per un camp d’extermini nazi. Actualitat dels desastres de la guerra. Cossos, muntanyes de cossos, on surten els ulls cecs, les mans ertes obertes en clam inert, els obcens forats negres de la boca.
No és estrany que Músic intentés oblidar-ho. Paisatges de Siena i d’Úmbria, però, diuen: ... a l’hora de pintar aquests turons emblanquits, em vaig adonar que em recordaven els munts de cadàvers entre els quals havia viscut a Dachau. Treballs de Sísif. Un roc pesant que cal suportar contínuament. No som els últims.
Per això m’ha colpit especialment aquest negre interior de les catedrals. El silenci que puja cap a la consciència. La caixa negra d’on surten un i altre cop formes vagament il·luminades. El pes terrible de l’experiència. Aquesta arrel feixuga que busca obrir-se, expressar-se. La boira grisa de la Giudecca i l’aigua espessa de Venècia . La mar ocre que ve a onades de plata negra minada. Una llum tènue que dibuixa la soledat dels autoretrats i la meditació a l’estudi allargat. Jo em conec per dins. Si em posés davant d’un mirall, només copiaria la meva pròpia màscara. Una visió de l’home –Gran filòsof.

Il.lustració: portada del catàleg, fragment de Taller, 1983

dilluns, 7 d’abril de 2008

ALTERART: RODOREDA, JOC D'IMATGES

EXPOSICIÓ: RODOREDA, JOC D'IMATGES

Del 2 al 26 d'abril de 2008

Inauguració el dia 4 d'abril de 2008 a les 19:30 h



Pilar ALFÉREZ, Neus ALLER, Ramon BALLESTÉ, Artur CANYIGUERAL, Teresa MARTÍ i Laura ROCA, integrats aALTERARTun col•lectiu d'artistes creat l'any 2002- s'adhereixena l'homenatge a Mercè Rodoreda, en commemoraciódel centenari del seu naixement.Cadascun dels artistes ha escollit un text d'un dels llibres que li ésmés proper. Els diferents textos de Mercè Rodoreda són el punt departida de les obres que es presenten a l' exposició. (bet)

http://www.alterart.org.es/

http://www.alterart.org.es/Canyigueral/cas/pag_a5.htm

Conec ARTUR CANYIGUERAL ja fa un temps. De la Sénia (Montsià), en reconec la terra i l'argila, el blau i l'arbre. He vist algunes de les seves pintures, color i geometria, formes antropomòrfiques, calidoscopi de vitrall. Però parlaré de fotografies que anomena bitllots. En un paisatge, una paret seca, flors, oliveres, pins, terra, sorra, al seu davant s'erigeix la bitlla, o bitlles. Ídols filiformes coronats per una fusta, sovint pintada en colors purs, de vegades, com en aquesta fotografia, formes dolces de ceràmica. Natura i al seu bell mig l’home, la seva intervenció –enfonsament en la naturalesa, ser terra, arbre, mar, vent. (JC)

diumenge, 6 d’abril de 2008

CAMERA OBSCURA, A LA VIRREINA


CAMERA OBSCURA, RETRATS A BARCELONA
ESPAI MISERACHS
PALAU DE LA VIRREINA 22 A 27 D’ABRIL 2008-04-06
BARCELONA

CAMERA OBSCURA fa arqueologia fotogràfica. Treballa amb una capsa màgica, la camera fosca. Un forat negre que arreplega la llum i la tanca en un sac. Del cul de sac en surt la placa històrica, el monument de la memòria, el temps en un tel. Una experiència que ningú es pot perdre, ara a la Virreina. El cartell de l’exposició forma part d’un retrat de grup dels bouetes en una Bouesia Caminada a Tarragona, el 21 d’Abril de 2007, a la Plaça de la Font. Visc aquella tarda màgica. Revisc en carn i ossos emocions i versos, el passat –irrecuperable?. No us ho perdeu. JC


En el año 2005 los profesores Ramón Casanova y Jorge Egea del Departamento de Escultura de la Facultad de Bellas Artes de Barcelona iniciaron el grupo de investigación Confluencias: Modelado y Fotografía buscando los principios esenciales de la creación a través de la interacción de la luz y la materia.Fruto de esta filosofía de trabajo nació el proyecto Camera obscura que ha venido desarrollándose en diferentes espacios públicos, en Barcelona (parque de la Ciutadella, Montjuïc, parque Cervantes, Ciutat Vella), Tarragona y Nápoles.En esta ocasión el espacio Miserachs se convierte en una Camera obscura que permite al visitante formar parte activa de todo el proceso de generación de la imagen: desde el exterior de la cámara como sujeto fotografiado y también contemplando el proceso de captación, revelado y fijación de la imagen desde el interior.Gracias a la Camera obscura el espacio queda transformado por la luz que se introduce a través de una pequeña apertura (estenope). Es el nacimiento de la imagen, el dibujo de la luz en estado puro.22 a 27 de abril,Palau de la Virreina La Rambla 99, 08002 Barcelona

Ramon Casanova

LO CLARINET ÉS L'AIXADA, Miquel Àngel Marín

TEATRE FLOR DE MAIG, GRATALLOPS (PRIORAT)
DISSABTE 13 D’ABRIL A LES 7,30 VESPRE


VÍCTOR BOCANEGRA presenta LO CLARINETA ÉS L’AIXADA, Dietari de Músic (1994-1997), de Miquel Àngel Marín (publicat per Cafè Central i ed. L’Emboscall, 2007, a la col·lecció Black Mountain). Carles Hac Mor, en el pròleg, escriu: Hi albirem la relació íntima entre Marín i el seu instrument musical, la lluita que ha mantingut i manté per deslliurar-se de les convencions, el seu alliberament de la institució Música, la seva partiular subversió contra l’Imperi del Símil, la seva genuïna resistència individual davant la Dictadura del Sentit, la seva construcció d’una identitat com a músic i, indeslligablement, com a persona... Jo afegiria que no és un llibre sobre música, és música en mots. (Aquí, al bloc, podeu veure Miquel Àngel Marín a l’Heliogàbal, i al TePeKale, del sis de Març)

I UN CONCERT, Toré Honoré BOE, amb ORIGAMI BOE / ORIGAMI REPÚBLIKA + JAM OBERTA (ORQUESTRA DE LES MINES)

Boe, artista noruec, podria ser considerat com la connexió entre Dadà, Merz o la llarga tradició del collage i la música concreta. De vegades utilitza objectes quotidians amplificats, d’altres, enregistraments de camp. Mitjançant el processament de tot això, Boe crea un so personal, cristal·lí i diàfan, construït a partir d’elements microfísics, de l’atzar i del risc. L’estil d’aquest creador personal és difícilment comparable. La seva predilecció pels formats inusuals l’ha dut a treballar amb vinils, disquets o microcassets. La singular bellesa de la seva música respon a aquestes premisses, però també a l’atmosfera emocional dels espais que produeixen les seves accions en directe.

FET I FET, TOT ESTAVA DESTROSSAT; AIXÍ DONCS, EL QUE CALIA FER ERA ALGUNA COSA AMB ELS RESIDUS (Kurt Schwitters)

ORIGAMI BOE és part d’ORIGAMI REPUBLIKA, un col·lectiu de treball obert, coordinat des d’internet, fecundat a les Terres del Nord, i que funciona des de 1980. Més de 250 persones hi han participat amb una enorme aportació de gravacions, performances, concert i diverses transmedia artworks.

KA-KA-KÉS KIN-DZA-DZA!


KA-KA-KÉS KIN-DZA-DZA! Gran Diada de Lluna Plena de runes místiques amb LLIMACS LLUNÀTICS!

Ou, poetes poetons i poetetes! Oïu, o ràpsodes rodolinaires! guerrers i guerreres de la paraula! guerrillers del dit per dir i del dir per no dir! veniu-eniu a recitar i dir auleses, a rapsiodiar enfilant idees amb el vent - en Jacob, na Teresa i en Robert de Taller 11 Cadaqués, i na Catalina dels collons i n'Andriy dels Llamps i Trons agraïrien la vostra presència per una vesprada amb cadències decadents.

LLOC: Cadaqués! Taller 11, carrer Horta d'en Sanés 11, que surt de la platjeta "Es Poal" i s'enfila terres endins (vegeu pàgina güev: http://www.taller11.org/)
DATA: dissabte, 19 d'abril 200888888
HORA: a partir de les 10 pm = 22 hores continentals i marítims

Plus: Diumenge Rastrer: Lloc: de la platja d'es poal fins el cementiri ! pels rastrers que no han pogut arribar a temps, encara tindran l'oportunitat de pronunciar-se, perquè el diumenge pensem continuar la "vetllada" fent una mena de "revista caminada" hacmorxargaiesc anomenada "de camí cap al cementiri" (enric dixit). començarem cap a les 6 de la tarda, si el temps acompanya. "death in the afternoon".

Si us plau, digueu-me si penseu venir, per raons dels "coll(tx)ons", així serà un xiquet menys caòtic tot plegat..

Si som masses, ens agombolarem, ens amassarem, haurem de parlar ca-scú com una exhalació, però l'aire és bo. Si no us atreviu o no hi podeu assistir, no us atabalessiu ni ho ploressiu pas, que hi haurà una altre tanda el divendres, 25 de juliol - la Babylònica Poètica - que estarà molt ben organitzat, i on hi haurà tot una casassa on dormir en tropell i a gust de qüantia - ooo!

Logística Cadaqués Kin-Dza-Dza:
Ep, només pels valents!! S'ha de portar sac de dormir i, si no sou idiotes (hehe), el sota-sac - màrfega màgica que us permet de dormir a multiples llocs, volant pels somnis i desdoblant-vos com la sor-plus-odalisca aquella d'Àgreda.... Hi haurà sostre, parets i terres, tot amanit amb una tramuntaneta deliciosa, un oreig de ventijoll... és a dir, hi haurà una barraqueta, però cap garantia de llit - hehe (és que no n'hi ha prou amb 7 llits, crec, o sigui que campi qui pugui - amanits però no barrejats?...). Imagineu-vos una situació semi-sarda, és a dir llaunítico-sardinítica, amb gent dormint com a sardinetes en llauna. Serà un exercici de preparació per la tercera guerra mundial, o post-guerra. Els que no hi caben, camparan per altres barraquetes proporcionades pels talleronzistes - i segurament sort que tindran d'escapar-se de la massificació post-pre-i-mentre-guerrera. NOTETA antisoroll antialdarulls: hi ha VEÏNS, fins ara son simpàtics i ens estimen....

Pels descotxats del mon, hi ha un autobus que hi puja directe de barcelona per preus que fan feredat - son uns clavetaires qu'et treuran l'ull - vegeu Sarfa sota: http://www.sarfa.com/paginas/interurbano_buscador.php?id_idioma=2
només 2 o 3 busos per dia, el preu clavetaire és d'uns 20€urots, anada només.
Altres opcions: tren fins a Figueres, i desprès fer dit fins a kkkes, (o Sarfa de Figueres a kkkes - trigaràs 1 hora).

Nota explicativa sobrera: Kin-Dza-Dza és el títol d'una pel·lícula soviètica de culte, de sciència-ficció-COMÈDIA + crítica social + hahaha dirigida per l'excels director georgià, Georgi Danèlia, escrita per ell i el també georgià, Revaz Gabriadze, de l'any 1986, on apareixen personatges bojos que parlen amb sons estranys i gesticulacions fora d'osques tota la pel·lícula... Com diuen al IMDb: " Kin-Dza-Dza is something like an "advanced cyberpunk film". It's a lot about people and social structures.." vegeu també el wiki en anglès: http://en.wikipedia.org/wiki/Kin-dza-dza! - (on diu "russians" es pot substituir per la paraula soviètics i ex-soviètics)

UNA FORTA ABRAÇADA DE CCATtALInnNAA i AANDrrRIYY
PREGUNTES??? : 658 492 686 - ella; 637 991 773 - ell; 93 162 6042 - ells

FOTO: Ja, Agrolimax flavus, 2008

dimarts, 1 d’abril de 2008

ENDERROC I RECONSTRUCCIÓ, PRESENTACIÓ TARRAGONA

TARRAGONA, 4.iv.08
19 HORES
SERVEIS TERRITORIALS DE CULTURA DE LA GENERALITAT
CARRER MAJOR, 14
VEGEU: CARLES HAC MOR, ENDERROC I RECONSTRUCCIÓ, 30.IV.08